Sunday, September 1, 2013

Trend Tatoo Bibir Merah' Lelaki Di Nigeria



Bibir merah untuk wanita, mungkin sudah biasa, Tapi bagaimana dengan tatu bibir merah muda untuk lelaki? Tatu bibir merah muda ketika ini menjadi syarat keindahan yang popular di salah satu Negara di Afrika iaitu Nigeria. Sebab utama pekara ini adalah, adanya pendapat wanita yang melihat lelaki yang mempunyai bibir merah muda lebih menarik daripada yang tidak. Seseorang wartawan Oddity Central bercerita: Suatu hari, seseorang telah email saya menghantar link ke video seorang lelaki Nigeria yang menato bibirnya menjadi merah muda ". Jujur, saya fikir itu hanya kes terpencil, bahawa seorang lelaki hanya mahu menjadi berbeza, seperti gadis yang menato dahinya dengan nama 'Drake'.

Tetapi pekara itu membuatnya tertarik, dan melakukan penyelidikan dalam talian, nampaknya itu benar-benar adalah trend di kalangan lelaki Nigeria. Menurut battabox.com, dokumentasi dalam video pendek tersebut terdapat lelaki muda membayar kira-kira 7,000 naira nigeria ($ 45) untuk membersihkan bibir hitamnya dari kelebihan kulit lalu ditato dengan cat merah muda untuk membuat lebih cerah. Walaupun orang dalam video tersebut tidak menunjukkan ada tanda-tanda sakit, menato di kawasan sensitif seperti bibir boleh jadi menyakitkan.

Rupanya, mempunyai bibir merah muda adalah ciri-ciri estetika yang didambakan di Nigeria, dan tatu adalah cara yang paling biasa untuk mencapainya. Hasilnya boleh menjadi kekal, tetapi menurut "Nigerian Best Forum", hal ini juga mempunyai sejumlah kerugian. Pertama, mempunyai rasa sakit yang berkaitan dengan proses, maka kemungkinan untuk iritasi kulit, serta sensasi sengatan berpanjangan dan keradangan bibir. Jika tidak kena caranya dilakukan, bahkan dapat mengembangkan keloid. Dan tukang tato di video yang tidak memakai sarung tangan getah, risiko jangkitan pun adalah besar. Tetapi, demi sebuah keindahan, orang tetap akan melakukan hal-hal yang aneh. Padahal ada cara yang lebih mudah untuk membuat bibir hitam menjadi merah muda. Iaitu untuk menghilangkan zarah kotoran, minyak, dan sel-sel kulit mati yang terkumpul pada bibir sepanjang hari hanya dengan mencuci bibir menggunakan air mawar atau dengan mencampurkan minyak badam dan jus lemon agar bibir lebih halus dan merah.

           

No comments:

Post a Comment